Dertien milieuorganisaties en bewonersgroepen stappen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen de vergunning voor Brussels Airport. Door die vergunning kan de luchthaven verder groeien, ten koste van de gezondheid van honderdduizend omwonenden, de leefomgeving en het klimaat. De voorwaarden in de vergunning zijn ruim onvoldoende om de gezondheid te beschermen tegen dag- en nachtlawaai en om de impact op het klimaat en de omgeving van de luchthaven te beperken.
De nachtvluchten op Zaventem zadelen meer dan 150.000 omwonenden op met ernstige slaapproblemen, wat op zijn beurt het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. Dat wordt nog versterkt door de luchtvervuiling van vliegtuigen. De factuur voor de volksgezondheid loopt elk jaar tot honderden miljoenen op. Dat bleek nogmaals uit het recente advies van de Hoge Gezondheidsraad, dat ervoor pleit om nachtvluchten af te bouwen. Toch bevat de vergunning voor de luchthaven amper doeltreffende maatregelen om de geluidsoverlast te beperken. Een afbouw van nachtvluchten komt er niet, ook niet op langere termijn, hoewel uit een onderzoek van Transport & Mobility Leuven blijkt dat een verbod op nachtvluchten nauwelijks jobs kost en zelfs tot meer kwaliteitsvolle banen kan leiden.
De meest lawaaierige vliegtuigen mogen in het weekend weliswaar niet langer landen of opstijgen tussen 23 uur en 7 uur. Dat zal de geluidsoverlast iets verminderen tijdens weekendnachten, maar laat de werkdagen ongemoeid. Hebben omwonenden geen nachtrust nodig tijdens de werkweek? In het milieu-effectenrapport werd slaapverstoring onvoldoende onderzocht, in de vergunning zijn evenmin voldoende maatregelen opgenomen om de nachtrust te beschermen. Dat is een juridische grond om de vergunning te vernietigen.
Een andere reden waarom we deze vergunning aanvechten is het klimaat. De vergunning legt de ongebreidelde groei van de luchtvracht en het aantal passagiers geen strobreed in de weg. Dat zal onvermijdelijk zorgen voor een grotere klimaatimpact van de luchthaven. Het MER en de vergunning houden onvoldoende rekening met die klimaatimpact. Dat is in strijd met nationale en internationale milieuwetgeving. Het ondermijnt bovendien de klimaatinspanningen door andere sectoren. Ook daarom vragen wij om deze vergunning te vernietigen.
Een derde motivatie om naar de rechtbank te stappen is de natuur. Natuurgebieden in de omgeving hebben nu al zwaar te lijden, onder meer door de enorme stikstofuitstoot van vliegtuigen. Die zal verder toenemen. Ook daar worden amper maatregelen tegenover gesteld in de vergunning. En dat kan niet volgens de Europese en Vlaamse natuurwetgeving.
De beroepsindieners klagen tot slot ook aan dat het Milieueffectenrapport enkel uitgaat van één maximaal groeiscenario voor de luchthaven en geen alternatieven onderzocht, hoewel dat volgens de wetgeving verplicht is.
De dertien verenigingen die de vergunning aanvechten zijn:
Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen vzw
Dryade vzw
Climaxi vzw
Grootouders voor het klimaat vzw
BOREAS vzw
Sterrebeek 2000 vzw
AWACSS vzw
Solidair Tervuren Overijse vzw
Milieusteunpunt Huldenberg vzw
Wake Up Kraainem vzw
BUTV vzw
Natuurpunt Oost-Brabant vzw
Natuurpunt Noord West-Brabant vzw
De tekst van de vergunning vind je hier.
Indien de luchthaven niet mag uitbreiden zal dit een rem zijn voor de economie, werkgelegenheid en welvaart van onze streek. Ik woon al mijn ganse leven in Sterrebeek en ben opgegroeid met de vliegtuigen. Ik heb dit nooit als een last ervaren. In tegendeel, in mijn jeugd ging ik vaak met mijn vader kijken naar de vliegtuigen in Nossegem. Bovendien zijn vliegtuigen nu veel stiller en zuiniger dan 20 jaar geleden.
Beste Freddy, goed om te lezen dat je nooit last hebt ervaren van vliegtuigen. In onze actie samen met BBL en andere burgerverenigingen komen we op voor de omwonenden die wel lijden onder het lawaai van vliegtuigen. En dat zijn er volgens de Hoge Gezondheidsraad gemiddeld 140.000 ’s nachts en 238.000 overdag met Zaventem, Machelen en Steenokkerzeel in de top drie met inwoners die ernstig overlast ondervinden. Met serieuze gezondheidsproblemen tot gevolg. Nachtvluchten worden behouden, tegen het advies van de Hoge Gezondheidsraad in, terwijl het gros overdag zou kunnen vliegen zoals op steeds meer luchthavens het geval is zonder dat dit economische gevolgen hoeft te hebben. Voor de nieuwe omgevingsvergunning blijft de ongebreidelde groeiambitie van de luchthaven echter duidelijk belangrijker dan het algemeen welzijn en de volksgezondheid van de omwonenden. Vandaar onze actie en beroep. Ook wij wensen een duurzame toekomst voor onze luchthaven, rekening houdend met de omgeving en haar inwoners.